STATUT STOWARZYSZENIA OCHRONY SÓW
(zgodnie z Ustawą z 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach – Dz. U. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami).
Rozdział I
NAZWA, SIEDZIBA, STRUKTURA ORGANIZACYJNA,
TERENY DZIAŁALNOŚCI I CHARAKTER PRAWNY
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie Ochrony Sów (SOS), zwane w dalszych postanowieniach statutu Stowarzyszeniem.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest Zielona Góra.
§ 3
Terenem działalności jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Towarzystwo może podejmować również działania poza granicami kraju w celu nawiązania współpracy z innymi organizacjami, szkolenia kadr, zdobywania funduszy oraz realizacji innych celów statutowych.
§ 4
Stowarzyszenie jest zarejestrowane na czas nieograniczony, posiada osobowość prawną.
§ 5
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 6
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 7
Stowarzyszenie jest strukturą ogólnopolską, nie podzieloną na regionalne struktury organizacyjne.
Rozdział II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
§ 8
Celem Stowarzyszenia jest ochrona zwierząt, ochrona ich siedlisk i dziedzictwa przyrodniczego, w tym inicjowanie, koordynowanie i prowadzenie działań na rzecz ochrony ptaków ze szczególnym uwzględnieniem sów.
§ 9
Stowarzyszenie będzie realizować swe cele poprzez:
- Badania naukowe, monitoring, inwentaryzacje populacji zwierząt, roślin i siedlisk.
- Czynną ochronę dążącą do zabezpieczania terenów i miejsc występowania oraz tworzenie ostoi i miejsc rozrodu zwierząt.
- Opracowywanie, wdrażanie i udział w programach edukacyjnych i społecznych.
- Organizowanie i prowadzenie szkoleń, warsztatów, seminariów, konferencji, zajęć i prelekcji w ramach edukacji ekologicznej, przyrodniczej, społecznej oraz działalności własnej.
- Opracowywanie, wydawanie materiałów, sprzedaż i dystrybucja materiałów naukowych, popularnonaukowych i promocyjnych związanych z ochroną przyrody i działalnością Stowarzyszenia.
- Wykonywanie i opracowywanie ekspertyz dotyczących ochrony ptaków ze wskazaniem na sowy oraz innych elementów przyrody ożywionej i nieożywionej.
- Współpracę z organizacjami, fundacjami, instytucjami, ruchami ekologicznymi i społecznymi, polskimi i zagranicznymi.
- Opiniowanie i wypowiadanie się w kwestii planów zagospodarowania przestrzennego oraz wszelkich działań mogących stanowić zagrożenia dla przyrody.
- Współpracę z odpowiednimi organizacjami samorządowymi i instytucjami państwowymi w egzekwowaniu istniejących przepisów.
- Powoływanie fundacji.
- Podejmowanie działań prawnych mających na celu objęcie ochroną terenów cennych przyrodniczo.
- Występowanie na prawach strony w postępowaniach administracyjnych i sądowych, które mogą prowadzić do wydania lub uprawomocnienia się decyzji, których wykonanie – w ocenie Stowarzyszenia – wpłynie na chronione elementy przyrody.
- Dzierżawienie i wykup gruntów w celu ochrony siedlisk przyrodniczych.
- Podejmowanie wszystkich innych legalnych działań uznawanych za sprzyjające powyższym celom.
§ 10
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział III
Członkostwo, prawa i obowiązki członków
§ 11
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 12
- Członkiem zwyczajnym może zostać osoba pełnoletnia, także obcego obywatelstwa, pragnąca uczestniczyć w działaniach Stowarzyszenia, która złożyła pisemną lub elektroniczną deklarację z pozytywną rekomendacją dwóch członków SOS.
- Deklaracja każdego kandydata na członka musi zostać rozpatrzona przez Zarząd.
- Zarząd większością głosów podejmuje decyzję rozstrzygającą o przyjęciu lub nie kandydata do grona członków Stowarzyszenia.
§ 13
Członkiem wspierającym może być każda osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną i zostanie przyjęta przez Zarząd na podstawie pisemnej lub elektronicznej deklaracji. Członek wspierający – osoba prawna, jest wobec Stowarzyszenia reprezentowana przez pisemnie upoważnionego przedstawiciela.
§ 14
Godność członka honorowego nadaje Zarząd za szczególne zasługi dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Członek honorowy jest zwolniony z płacenia składek rocznych.
§ 15
Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo do czynnego uczestniczenia w głosowaniu. Przysługuje im czynne i bierne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia, prawo do korzystania ze wszystkich urządzeń i pomocy Stowarzyszenia, na zasadach określonych w uchwałach Zarządu i innych dokumentach wewnętrznych Stowarzyszenia oraz prawo zgłaszania wniosków dotyczących jego działalności.
§ 16
Członkowie wspierający mają prawa określone w §14, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
§ 17
Wszyscy członkowie Stowarzyszenia mają obowiązek ścisłego przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia, a w szczególności:
- czynnego popierania działalności Stowarzyszenia,
- opłacania w określonym terminie składek członkowskich (z wyjątkiem członków honorowych).
§ 18
- Utrata praw członkowskich następuje przez:
- dobrowolne wystąpienie zgłoszone pisemnie do Zarządu, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań względem Stowarzyszenia
- skreślenie z listy członków na wniosek Zarządu za nie wypełnianie zadań należących do członka Stowarzyszenia, działanie na szkodę Stowarzyszenia, zaleganiem ze spłatą zobowiązań wobec Stowarzyszenia lub z opłacaniem składek członkowskich przez okres co najmniej 2 lat,
- śmierci członka lub utratę osobowości prawnej (w przypadku członka wspierającego),
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
- Od uchwały dotyczącej skreślenia z listy członków przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały do Walnego Zebrania, którego uchwała jest wiążąca.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
§ 19
Wysokość składek członkowskich oraz termin ich płatności ustala Zarząd.
§ 20
Działania Stowarzyszenia wspierają także osoby nazywane współpracownikami. Zasady współpracy z nimi określone zostaną odrębną uchwałą Zarządu Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 21
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna
- Kadencja władz wskazanych w punkcie 2 i 3 powyżej, trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- W przypadku ustąpienia członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo uzupełnienia składu na zasadzie głosowania, jednakże liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 2/5 liczby członków pochodzących z wyboru w przypadku Zarządu i 1/3 w przypadku Komisji Rewizyjnej.
§ 22
Najważniejszą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie, które może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 23
- Zwyczajne Walne Zebranie Stowarzyszenia zwołuje Zarząd raz na 4 lata.
- Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej i Zarządu,
- Wybór członków Zarządu, z których ukonstytuuje się prezes, dwóch wiceprezesów, sekretarz, skarbnik oraz wybór Komisji Rewizyjnej.
- Podejmowanie uchwał w sprawie zmian statutu oraz rozwiązania Stowarzyszenia,
- Rozpatrywanie spraw nie należących do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
§ 24
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w terminie 2 miesięcy od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 25
Z zastrzeżeniem spraw określonych w Rozdziale VI Statutu, uchwały Walnego Zebrania Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy osób uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie. W drugim terminie Walne Zebranie Stowarzyszenia może podjąć uchwały, które nie zostały podjęte w pierwszym terminie z uwagi na brak kworum, bez względu na liczbę obecnych.
§ 26
Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami. Kieruje on działalnością Stowarzyszenia.
§ 27
- Zarząd składa się od 3 do 5 osób – które spośród swojego grona na pierwszym posiedzeniu Zarządu w ciągu tygodnia po Walnym Zebraniu, na którym zostali powołani, wybierają prezesa, wiceprezesów, sekretarza oraz skarbnika.
- Członków Zarządu powołuje i odwołuje Walne Zebranie w głosowaniu tajnym, z zastrzeżeniem § 21 ust. 3 Statutu.
- Członkowie Zarządu są powoływani na okres wspólnej kadencji wynoszącej 4 lata.
- Mandat członka Zarządu wygasa w przypadku odwołania, rezygnacji albo śmierci.
- Członkowie Zarządu nie otrzymują wynagrodzenia z tytułu pełnionych przez nich funkcji w Zarządzie Stowarzyszenia.
§ 28
Do kompetencji Zarządu należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia.
- Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Koordynację działań współpracowników wraz z określeniem odrębną uchwałą zasad ich współpracy.
- Zwoływanie i przygotowanie Walnego Zebrania oraz regulaminu i porządku jego obrad.
- Dysponowaniem majątkiem Stowarzyszenia.
- Realizowaniem uchwał Walnego Zebrania.
- Sporządzanie sprawozdań z działalności.
- Uchwalanie planów działania Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie spraw, które nie leżą w kompetencji innych organów.
- Rozstrzyganie spraw członków Stowarzyszenia dotyczących nieprzestrzegania Statutu, regulaminów, uchwał Władz Stowarzyszenia, naruszania zasad współżycia społecznego oraz sporów powstałych na tle działalności w Stowarzyszeniu.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich i terminów ich płatności.
§ 29
Zebrania Zarządu odbywają się w miejscach i terminach ustalonych przez prezesa lub wiceprezesa, nie rzadziej niż raz na pół roku. O miejscu i terminie zebrania prezes lub wiceprezes Stowarzyszenia winien poinformować wszystkich członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem. Osoby uprawnione do uczestnictwa w zebraniach Zarządu mogą brać w nich udział również za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 30
Zarząd podejmuje decyzje większością głosów wszystkich członków Zarządu, w głosowaniu jawnym.
§ 31
- Komisja rewizyjna składa się z 3 osób – które spośród swojego grona na pierwszym posiedzeniu wybierają Przewodniczącego.
- Członków Komisji Rewizyjnej powołuje i odwołuje Walne Zebranie w głosowaniu tajnym, z zastrzeżeniem § 21 ust. 3 Statutu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej są powoływani na okres wspólnej kadencji wynoszącej 4 lata.
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w przypadku odwołania, rezygnacji albo śmierci.
§ 32
Decyzje Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów wszystkich członków Komisji.
§ 33
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
- wchodzić w skład innych organów wykonawczych Stowarzyszenia, w szczególności nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
- być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Komisji Rewizyjnej zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 34
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- Kontrola (co najmniej raz na 4 lata) całokształtu działalności Stowarzyszenia.
- Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi Zarządu oraz zgłaszanie wniosku o absolutorium dla Zarządu.
- Wnioskowanie zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania.
- zatwierdzanie sprawozdań finansowych oraz sprawozdań Zarządu.
- Wskazanie spośród swojego grona osobę uprawnioną do reprezentacji Stowarzyszenia w umowach oraz w sporach z członkiem Zarządu Stowarzyszenia.
§ 35
Komisja Rewizyjna ma prawo brania udziału w obradach Zarządu z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 36
- Majątek Stowarzyszenia stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
- Na fundusze Stowarzyszenia składają się:
- składki członkowskie
- wpływy z działalności statutowej
- dotacje, darowizny, zapisy itp.
- Fundusze uzyskane z działalności gospodarczej przeznacza się w całości na realizację celów statutowych.
- Zabrania się:
- Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów oraz osób, z którymi członkowie pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- Przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
§ 37
- Oświadczenie woli w sprawach majątkowych Stowarzyszenia składają dwie osoby: prezes bądź wiceprezes oraz skarbnik lub sekretarz.
- Zarząd w formie uchwały może upoważnić członka Stowarzyszenia do reprezentowania Stowarzyszenia przed wszystkimi sądami, organami administracyjnymi, osobami fizycznymi i prawnymi oraz innymi podmiotami.
- Pełnomocnictwo Zarządu może być odwołane w każdym czasie przez prezesa lub wiceprezesa Zarządu w formie pisemnej.
- W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej, wskazany uchwałą Komisji Rewizyjnej zgodnie z § 34 ust. 5 Statutu, lub pełnomocnik powołany uchwałą Walnego Zebrania.
§ 38
Zabronione jest:
- udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
- zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
- Zmiana Statutu Stowarzyszenia wymaga Uchwały Walnego Zebrania Stowarzyszenia podjętej większością 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu, uprawnionych do głosowania członków.
- Rozwiązanie Stowarzyszenia wymagają Uchwały Walnego Zebrania Stowarzyszenia podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy osób członków uprawnionych do głosowania.
- Walne Zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Wszystkie nie poruszone w Statucie, a wymagające rozpatrzenia, reguluje Walne Zebranie oraz Zarząd swoimi uchwałami, regulaminami wewnętrznymi i ustaleniami dotyczącymi spraw nie cierpiących zwłoki.